Onderdak Materieel – STORE

logo storeOp 12 februari 2013 is de stichting STORE opgericht. STORE staat voor Stichting Onderdak RailErfgoed. STORE wil bewerkstelligen dat historisch spoor- en tramrailmaterieel, dat nu nog wegens gebrek aan overdekte stallingsmogelijkheden noodgedwongen buiten moet staan, een goed onderdak krijgt. STORE is tot stand gekomen dankzij een initiatief van de vereniging Historisch Railvervoer Nederland* en wordt nu gedragen door de Stichting Mat’54 Hondekop-vier en door de Werkgroep 1501/ Stichting Klassieke Locomotieven. Voorzitter van STORE is Erik de Zwart, die ook voorzitter is van de Stichting Mat’54 Hondekop-vier.

De Werkgroep 1501/Stichting Klok beschikt over verschillende elektrische locomotieven van de NS-series 1100, 1200, 1300 en 1500.
De Stichting Mat’54 is eigenaar van hondekop-vierwagenstel 766 uit 1960.
Roestrijden.nl (onderdeel van de Stichting Holland Spoor) draagt als sponsor bij aan de activiteiten van STORE.

Eerste wapenfeit van STORE is de huur van vier sporen in een loods in Blerick van eigenaar BOEi, een non-profit organisatie die zich bezighoudt met herbestemmen van industrieel erfgoed. De sporen in deze loods zijn en blijven aangesloten op het hoofdspoorwegnet. Daarmee is in één klap ruim 340 strekkende meter overdekt spoor beschikbaar gekomen voor het stallen van historisch rollend materieel en laat STORE zien waar samenwerking in de railmuseawereld toe kan leiden.

De beide genoemde organisaties zullen een deel daarvan gaan gebruiken voor hun eigen materieel maar er is op dit moment nog ruimte voor andere huurders, die op aantrekkelijke voorwaarden een spoor of een deel van een spoor kunnen huren. Eigenaren van historisch rollend materieel die nog stallingruimte zoeken voor hun railerfgoed, kunnen zich dan ook melden bij de stichting STORE via: stichtingstore@gmail.com